علی اصغر یوزباشی/AliasgharYouzbashi

منتخب آثار حجمی علی اصغر یوزباشی

منتخب آثار حجمی علی اصغر یوزباشی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است


پرده برداری از سردیس شهید حججی
مراسم رونمایی از سردیس شهید محسن حججی، بعد از ظهر امروز، دوشنبه با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان کشور همچون مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، ناصر سیفی هنرمند نقاش و پژوهشگر، سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری و سعید نقاشیان هنرمند خوش‌نویس و ... و اهالی رسانه در حوزه هنری برگزار شد.

علی‌اصغر یوزباشی خالق این اثر، در سخنانی با بیان اینکه ساخت مدل سردیس شهید حججی دو هفته به طول انجامید و بیش از 10 روز نیز مراحل تکمیلی آن زمان برد، اظهار کرد: برای ساخت این تندیس از عکس‌های منتشر شدۀ این شهید در فضای مجازی بهره بردم و از عکسی که چفیه‌ای دور گردن و لبخندی بر لبان شهید است استفاده کردم. تلاش داشتم تا در ساخت این سردیس به حسی که در عکس شهید حججی وجود داشت نزدیک شوم.

رونمایی از سردیس شهید حججی

وی ادامه داد: همه ما می خواهیم شهید حججی باشیم و خود من هم اگر آنجا بودم همان کاری را می‌کردم که شهید حججی کرد. این باور من است و باور دارم که این مسیر را باید برویم.

یوزباشی همچنین گفت: شهادت معنایی است که به هیچ طریقی نمی‌توان آن را کامل و جامع منتقل کرد. معرفت را نمی‌توان در قالب طرح و حجم منتقل کرد. مخاطب با دیدن یک اثر حجم دریافت خود را خواهد داشت. حججی پیامی به عالم داده است و وظیفه ماست که این پیام را نشر دهیم تا مردم این شخصیت و تفکر مرتبط با او را بشناسند.

این هنرمند عرصه تجسمی اظهار داشت: این سردیس‌ها را بر اساس سفارش کار نکرده ام. سردیس سید حسن حسینی، ابوالفضل عالی و قیصر امین پور را در حوزه هنری کار کردم؛ چرا که این‌ها از مشاهیر و همچنین دوستان من بوده اند. سردیس شهدا همچون شهید همدانی و شهید حججی را هم کار کرده‌ام؛ چرا که همه این شخصیت ها بر دل من نشسته اند.

یوزباشی با تاکید بر اینکه سردیس‌ها در واقع تکرار یک واقعه هستند، عنوان کرد: سردیس و مجسمه هایی مانند مجسمه شهید حججی مفهومی را یادآوری می‌کنند. نصب این‌گونه سردیس‌ها و تندیس‌ها در سطح شهر می‌تواند باعث تکرار و یادآوری مفاهیمی همچون مقاومت، پایداری و شهادت برای مردم باشد. همان‌طور که مجسمه فردوسی در تهران یادآور پیشینه و فرهنگ کشورمان است. افراد جامعه باید این شخصیت‌ها را ببینند. ما در شبانه روز، 5 بار نماز می‌خوانیم و به این دلیل است که فراموش نکنیم در چه جایگاهی هستیم و که هستیم.

مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، نیز در سخنانی با بیان اینکه رونمایی از سردیس شهید محسن حججی، هشتمین هفته است که اثری در ارتباط با بحث دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را داریم، اظهار کرد: پیگیر این هستیم که جریان سازی صورت بگیرد و این مفهوم گسترش پیدا کند. وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند شهید حججی یک حجت بود، ما هم در حوزه هنری خودمان را جزئی از این اتفاق بزرگ می دانیم و ادای دین به این اتفاق کردیم. هنرمندان حوزه هنری در تلاش هستند به اشکال مختلف این جریان را ظهور و بروز دهند.

وی افزود: این هفته شاهد اثری از علی‌اصغر یوزباشی هستیم که خود از یادگاران و جانبازان جنگ تحمیلی هستند. چهره خندان شهید حججی نگاه سمبلیک از یک روحیه با صلابت و ایستاده دارد.

شجاعی طباطبایی با اشاره به ارائه سردیس شهید حججی در فضاهای دیگر، تصریح کرد: وقتی قالب این اثر آماده شود، قابل تکثیر در نقاط دیگر کشور است. به ویژه در شهر نجف‌آباد، این تندیس ارائه خواهد شد. همچنین این آمادگی را داریم که پس از انجام هماهنگی‌های لازم، این اثر را در ابعاد بزرگ‌تر دوباره سازی و در نقطه مناسبی از سطح شهر جانمایی کنیم.






لینک خبر/ مهر
لینک گزارش تصویری سیما
لینک خبر/ تسنیم
لینک خبر/واحد مرکزی خبر
لینک خبر/ شبکه خبر سیما
لینک خبر/آنا

علی‌اصغر یوزباشی مجسمه‌ساز پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به ساخت مجسمه شهید حججی گفت: این مجسمه از نوع پرتره و با تکنیک قالب‌گیری و از جنس گچ ساخته شده است.

«این اثر را برای دل خودم ساختم و هیچ شخص یا نهادی برای ساخت آن به من سفارشی نداد و قصدی مبنی بر فروش آن نداشتم»

وی گفت که براساس پیشنهاد مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تصمیم گرفته شده تا این اثر در حوزه هنری رونمایی شود و برای محل نصب آن نیز هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

وی هدف از  فعالیت هنری را  حرکت در مسیر اندیشه‌ها و باورهای  حضرت روح‌الله(ره) دانست و افزود: شعار نمی‌دهم و همواره سعی کرد‌‌‌ه‌ام خود را اصلاح کنم.

به گفته یوزباشی برای ساخت این مجسمه  از عکسی که شهید حججی چفیه‌ای بر گردن و لبخندی بر لب دارد،‌ استفاده شده است.

مجسمه شهید حججی در اندازه‌های طبیعی ساخته شده و در مراسمی  با حضور یوزباشی و جمعی از هنرمندان روز دوشنبه 8 آبان ماه در مرکز تجسمی حوزه هنری از آن رونمایی می‌شود.

برپایه این گزارش،‌طراحی، اجرا و نصب پرتره شهید دستغیب (خیابان شهید دستغیب تهران 1390)، طراحی، اجرا و نصب پرتره قیصر امین‌پور (پارک لاله 1390)، طراحی، اجرا و نصب پرتره فرج‌الله سلحشور (جشنواره فیلم مقاومت 1395) از آثار علی‌اصغر یوزباشی است.


لینک خبر/تسنیم

لینک خبر/ فارس

لینک خبر / باشگاه خبرنگاران جوان